Savaşın sona erdirilmesi için mutabakata varılmasından iki hafta sonra ABD İran’a yeniden saldırı başlattı. İran da, Körfez ülkelerindeki ABD üslerini hedef aldı. ABD Başkanı Donald Trump, "Artık makul olamayacağımız bir nokta gelebilir ve başarıyla başlattığımız işi askeri olarak tamamlamak zorunda kalabiliriz. Bu olursa artık İran var olmaz" diye tehdit etti. İran, Mutabakat Zaptı'nın birinci maddesine aykırı olduğunu ve böyle bir durumun devam eden tüm süreçleri durduracağını açıkladı.
ABD ordusu İran içinde ve Hürmüz Boğazı’nda on ayrı hedefe düzenlediği saldırıların görüntülerini yayınlarken, İran Devrim Muhafızları Ordusu da Kuveyt ve Bahreyn’deki üsler dahil Körfez’deki 8 ABD askeri tesisini hedef aldıklarını duyurdu.
ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), Hürmüz Boğazı'nda İran'ın “ticari taşımacılığa yönelik saldırılarını” gerekçe göstererek, ülkedeki bazı hedeflere saldırıdüzenlediğini açıkladı.
CENTCOM’dan yapılan açıklamada Trump’ın talimatı doğrultusunda 27 Haziran’da İran’daki çeşitli hedeflere “ilave saldırılar” düzenlendiği belirtildi.
Gece saatlerinde İran devlet televizyonu, Hürmüz Boğazı yakınlarındaki Keşm Adası'na saldırı düzenlendiğini duyurdu. İran devlet televizyonu, ülkenin güneyinde Hürmüz Boğazı yakınlarındaki Sirik kentinde de patlama sesleri duyulduğunu bildirirken, kentteki bir iletişim kulesinin saldırının hedefi olduğu belirtildi.
CENTCOM saldırıların ardından İran içinde ve Hürmüz Boğazı'nda 10 hedefe düzenlediği saldırıları gösteren görüntüler yayınladı.
CENTCOM’dan yapılan açıklamada “ABD askeri uçakları İran'ın askeri gözetleme altyapısını, iletişim sistemlerini, hava savunma mevzilerini, İHA depolama tesislerini ve mayın döşeme kabiliyetlerini hedef aldı" ifadeleri kullanıldı. ABD saldırıları Hürmüz Boğazı’nda İran tarafından belirlenen rota dışında hareket eden gemilere yönelik müdahalelere yanıt olarak düzenlediğini savundu. Hürmüz Boğazı'ndan ticari gemi geçişlerinin devam ettiğini savunan CENTCOM, ABD güçlerinin "teyakkuz halinde, caydırıcı gücü yüksek ve her an harekata hazır durumda" olduğu ifadesini kullandı.
İRAN KÖRFEZ ÜLKELERİNDEKİ ABD ÜSLERİNE SALDIRDI
İran Devrim Muhafızları Ordusu (DMO), ABD'nin İran'a yönelik son saldırılarına karşılık olarak Kuveyt ve Bahreyn'deki ABD askeri üslerine füze ve insansız hava araçlarıyla (İHA) saldırı düzenlediklerini duyurdu.
DMO, ateşkesin ihlal edilmesinin İslamabad Mutabakat Zaptı'nın birinci maddesine aykırı olduğunu ve böyle bir durumun devam eden tüm süreçleri durduracağını da vurguladı.
İran resmi haber ajansı IRNA'nın haberine göre, DMO Deniz Kuvvetleri ile Hava-Uzay Kuvvetlerinin koordineli şekilde gerçekleştirdiği operasyonda, Kuveyt'teki Ali es-Salim Hava Üssü ile Bahreyn'deki Selman Limanı'nda bulunan ABD Beşinci Filosu dahil toplam 8 önemli ABD askeri tesisinin vurulduğu ifade edildi.
Söz konusu operasyonun, Washington yönetiminin İran'a yönelik son askeri saldırılarına misilleme niteliğinde olduğu vurgulandı.
'Kuralları ihlal eden gemilere müdahale daha da sertleşecek'
Açıklamada, ABD'nin, DMO Deniz Kuvvetlerinin kurallara uymayan bir gemiye yönelik müdahalesini gerekçe göstererek, İran'ın Hürmüz Boğazı kıyısındaki 5 noktasına saldırı düzenlediği aktarıldı.
İran'ın, İslamabad Mutabakat Zaptı uyarınca Hürmüz Boğazı'ndaki deniz trafiğinin yönetiminden sorumlu olduğu belirtilen açıklamada, kuralları ihlal eden gemilere yönelik müdahalelerin daha da sertleşeceği uyarısında bulunuldu. Açıklamada ayrıca, gelecekte İran'a yönelik herhangi bir saldırının, gerekçesi veya hedefinin niteliğine bakılmaksızın "ezici bir güçle" karşılık bulacağı ifade edildi.